Metoda 5S a vizuální řízení

Předtím, než se podíváme na samotnou metodu 5S, která je v řadě firem chápána špatně, pouze jako kontrola pořádku / úklidu, položím Vám pár otázek.

Představte si, že se stěhujete a v novém domě zařizujete pro svou ratolest zcela nový pokojíček.

Jaké aspekty budete zohledňovat při vybavování nového prostoru?

„Bezpečnost."

Jasně! Záslepky do zásuvek, silikonové nálepky na ostré rohy, plochý radiátor, omezovač do oken…

„Prostředí."

Určitě! Dostatek prostoru a přirozeného světla, vhodné umělé osvětlení, opravené a čistě vymalované zdi, lišty okolo podlahy …

„Vybavení."

Bez toho by to nešlo! Skříň na oblečení, regály na hračky, knihovnička, stolek, židlička…

Budete před stěhováním třídit věci, které si budete brát s sebou?

„No, rozbité hračky vyhodím. Malé oblečení věnuji na charitu a nábytek co se mi nehodí prodám, přeci to nebudu převážet. "

Po nastěhování do nového pokojíčku vše pečlivě uklidíte a věcem určíte své místo?

„To dá přeci rozum."

Budete v novém pokojíčku tolerovat nepořádek, čmárání po zdech a rozházené věci, nebo nastavíte pravidla a budete vyžadovat pořádek?

„Každý den budeme před spaním uklízet hračky a po probuzením klasicky stlát postel a větrat."

Co bylo tedy našim cílem?

„Vytvořit bezpečný, uspořádaný pokojíček, kde má všechno své místo a máme v něm jen to, co používáme."

Bingo! Jak jistě cítíte, obdobný cíl si můžeme stanovit jak ve výrobních, tak skladovacích prostorách, kancelářích, cloudových úložištích. A s tím nám pomůže metoda 5S, kterou jsem se Vám snažil ilustrovat příkladem výše, aniž byste o tom věděli.

Ve většině případů se v našich životech nebude jednat přímo o stěhování, nebo vybavování nových prostor „na zelené louce", ale nadneseně řečeno se budeme snažit z něčeho takového: 

Udělat toto:

Naším cílem je totiž vytvořit vizuální pracoviště = pracoviště, které je jasně uspořádané, jasně řízené, jasně organizované a všechny procesy jsou jasně popsané. 


Hlavními benefity jsou:


1) Nulový odpad přináší nižší náklady a vyšší kapacitu

− eliminace „ležícího odpadu" v provozech, skladech

− uvolnění skladovacích ploch (není potřeba rozšiřovat sklady, kupovat nové regály)

− odstranění zbytečného pohybu při hledání, vyhýbání se atd.

− eliminace činností bez přidané hodnoty (nošení, počítání, zvedání, přemisťování)


2) Lepší bezpečnost – žádné zranění

− pokud je zařízení udržováno v bezvadném stavu, můžete okamžitě zjistit případná rizika

− vytvoření správných pozic pro umístění věcí a přehledných uliček

− uložení věcí bezpečným způsobem, aby nemohlo dojít k poškození věci nebo zdraví

− zřetelné označení nouzových východů a hasicích přístrojů v hale pro případ požáru, …


3) Lepší údržba – žádné poruchy

− odpadky, špína a prach mohou vést k poruchám zařízení a zkrátit tak jeho životnost

− zbavením se nečistot, úniků oleje atd. lépe poznáte v jakém stavu zařízení doopravdy je

− každodenní kontrola zařízení zajistí objevení poruch už v jejich zárodku


4) Zvýšení kvality – žádné zmetky

− závady je těžké objevit, když je na pracovišti nepořádek

− vracení dílů a přípravků zpět na definovaná místa pomůže eliminovat možnost záměny použitého dílu / přípravku

− správná údržba a skladování měřících a kontrolních přípravků zajišťujících kvalitu je předpokladem pro nulové vady

− čisté a správně zorganizované pracoviště umožňuje pracovníkům více si uvědomovat, jakým způsobem pracují


 V knize 5 Pillars of the visual worskpace uvádí Hiroyuki Hirano tyto přínosy:

− snížení stavu zásob až o 80 %

− zkrácení doby montážních operací až o 30 %

− zlepšení kvality až o 10 – 20 %

− zmenšení potřebného pracovního prostoru až o 20 – 40 %


To zní přímo až neuvěřitelně že? A víte, co je ještě lepší? Že zavádění metody 5S nestojí moc peněz.

Pojďme si projít metodu 5S – tedy 5 kroků, které je potřeba vykonat, abychom dosáhli vizuálního pracoviště (skladu, kanceláře, serveru…) s výše uvedenými benefity. 

1S – Separovat (Seiri)

Cílem tohoto kroku je ponechat na daném pracovišti jenom to, co je zapotřebí, pouze v potřebném množství a pouze, když je to zapotřebí.

Je tedy zapotřebí zbavit se všeho, co nepatří na pracoviště dle výrobní instrukce či neslouží pro výrobní proces. Odstraní se zbytečný materiál, nástroje, zásoby, ale i pohyby a úkony, o kterých víme, že je potřebovat nebudeme.

Ve firmách se můžeme setkat například s volně položenými přípravky, stroji, které již nepotřebujeme nebo jsou rozbité, či různé díly a nábytek, které nebudou v dohledné době použity. Při jednodušším pohledu můžeme tedy říci, že předměty, které nebyly použity do měsíce, by měly být odstraněny.

Naopak věci, které používáme ke své práci každý den, zůstanou na pracovišti zachovány.

Co ovšem udělat s tou spoustou položek, které používáme občasně, nebo nevíme, zda je nevyužívá někdo jiný, a tak se jich bojíme zbavit?

K rozhodnutí o jejich osudu nám pomůžou takzvané „Red Tagy", což jsou záznamové karty, sloužící k identifikaci položky a následně k záznamům o jejím využití jinými pracovníky. 

Takto označené položky se obvykle umísťují do speciální zóny, kde po stanovené době (obvykle v řádech týdnů) dochází k revizi záznamů na kartičkách.

(Položky můžou být zlikvidovány, umístěny na jiné pracoviště, nebo ponechány tam, kde jsou.) 

2S – Systematizovat (Seiton)

V této fázi by měly na pracovišti zůstat jen věci, které jsou nezbytně nutné pro vykonávání práce na daném pracovišti. Účelem druhého kroku je najít nejvhodnější místo pro umístění všech položek na pracovišti.

Každá položka musí být umístěna tak, aby ji: každý mohl snadno najít a vzít, použít, vrátit na své místo.

Aby toto bylo možné, je nutné, aby každá položka měla definované: své místo, název, počet – pokud takové místo úspěšně vytvoříme, je nutné ho vizuálně označit. 

3S – Stále čistit (Seisō)

Cílem třetího pilíře je udržovat vše čisté a připravené k použití, jde především o čištění pracoviště, strojů, nástrojů a okolí.

Během čištění zbavujeme tedy stroje od mastnoty, nánosů prachu, a jiné špíny, kde pod jejich nánosem můžeme objevit viditelné defekty, které můžou ohrozit chod stroje nebo bezpečnost pracovníka.

Sekundárním benefitem tohoto čištění je nesporně fakt, že následně jednoduše identifikujeme nové zdroje znečištění (např. unikající olej) a můžeme je odstranit. 

 4S – Standardizovat (Seiketsu)

Účelem tohoto kroku je vytvoření standardu pracoviště, díky němuž bude mít každý pracovník jasnou představu o tom, co, kdy, kdo a proč má dělat, čistit, udržovat a kontrolovat.

Žádoucí je tento standard doplnit fotografiemi, které znázorňují dosažený stav, který chcete udržet.

https://app.belean.cz/index.php/posts/chci-se-zlepsovat-ale-kde-zacit

Důležité tedy je, vytvořit pracoviště a jeho standard takový, aby bylo možné identifikovat odchylky na první pohled – nezastupitelnou roli v tomto hraje vizuální řízení.

Obtížně se totiž porušuje takové nastavení, které znemožňuje nebo aspoň ztěžuje ukládání věcí na chybné nebo neurčené místo. 

Jedná se např. o barevně označená skladovací místa na podlaze, obrysy nástrojů pro znázornění místa uskladnění  

5S – Sebedisciplína (Shitsuke)

Smyslem pátého kroku je udržení všech nastavených pravidel, což vyžaduje v první fázi disciplínu.

Velmi často je tento krok podporován audity, které bývají zdrojem odchylek, které jsou stimulací k dalšímu zlepšování nastavených standardů.

Tuto metodu „biče" je možné rozšířit i o metodu „cukru", tedy soutěže s pozitivní motivací.

To Vám v počátcích pomůže částečně překonat případný rezervovaný přístup zaměstnanců.

Cílem ovšem je, aby se 5S stalo součástí firemní kultury, kdy všechny kroky 5S budou fungovat autonomně. 

Neustále zlepšování a 5S …

Neustálé zlepšování se dotklo v průběhu času i metody 5S a neformálně ho rozšířilo o šesté S.

Mottem tohoto kroku je: ''Bezpečná práce pracovníka na bezpečném pracovišti.''

V rámci tohoto kroku je dobré se zaměřit na:

-dostupnost havarijních prostředků

-používání předepsaných ochranných pomůcek

-správné používání pracovních pomůcek a nářadí

-proškolení pracovníků na standardy správného chování ve výrobě, skladu…

Závěrem…

Jak jistě cítíte, tato metoda není náročná na vynaložené finanční náklady, jak jsem již avizoval, ale především na chuť a vynaloženou energii.

K tomu, aby implementace 5S byla úspěšná ve Vašem podniku je zapotřebí nedívat se na to jako na projekt, který má svůj začátek a konec, ale jako na nekončící cestu, na kterou jste se vydali.

Když říkám vydali, tak tím myslím všichni a jak to bývá, každý tým, který se vydá na pochod, tak ve svém čele vůdce, který určuje tempo, udává směr a podporuje morálku.

Tím vůdcem musíte být vy! 

Vojtěch Pospíšil zatím nenastavil/a svoji biografii...
Syndrom vyhoření - burn - out syndrom
Distribuce aneb Všechny cesty nevedou do Říma
 
Cron Job Starts