Empatická, pozitivní, systematická a se smyslem pro fair play. Má ráda, když se věci v práci i v životě říkají narovinu. Práce s lidmi dává smysl, můžete udělat něco pro druhé a být třeba jen malou součástí při cestě za úspěchem někoho jiného. Důležité je lidem naslouchat a také číst mezi řádky.

Toxické pracovní prostředí

 V práci trávíme značnou část svého života, proto je velmi důležité, v jakém pracovním prostředí jsme. Je potřeba zpozornět, pokud se děsíte myšlenky na to, že zítra půjdete do práce. Ať už je na vině váš nepříjemný šéf, vysoká a nepřiměřená pra...

  52 Zobrazení

Je důležité mít ve firmě Popisy pracovních míst a proč?

Popisy pracovních míst (dále jen PPM) – nejedná se jen o další papíry v šanonu, nemáme jich už tak dost? Chceme přeci snížit zbytečnou administrativu a s tím spojené papíry a dokumenty. Možná Vás napadají podobné dotazy a určitě je potřeba se zamyslet nad tím, jaké dokumenty jsou ve firmě důležité a co je opravdu jen zbytečná administrativa. Ze zákona není povinné, aby firma měla PPM, ale chtěla bych v tomto článku uvést několik příkladů, proč je pro zaměstnavatele důležité, aby PPM měl a jak mají vlastně vypadat.

Co je vlastně Popis pracovního místa - PPM?

PPM je dokument, který popisuje povinnosti, odpovědnosti, kvalifikace a dovednosti vyžadované pro konkrétní pracovní pozice ve firmě. Popis pracovního místa je důležitý dokument v rámci organizace a jejího řízení lidských zdrojů. Specifikace pracovních pozic, které uvedete, budou použity nejen k zveřejnění pracovního inzerátu, ale také k tomu, aby pomohly zaměstnancům porozumět jejich odpovědnosti a vyhodnotit pracovní výkon.

U nově příchozích zaměstnanců nebo u stávajících zaměstnanců, kteří byli přeřazeni na jiné pracovní místo, je PPM základem pro tvorbu Adaptačního procesu pro zaměstnance. U stávajících zaměstnanců jsou PPM důležitým dokumentem při hodnocení způsobilosti zaměstnanců a plánovaní jejich dalšího rozvoje.

Hlavní funkcí PPM je zejména jednoznačné vymezení pracovních povinností zaměstnance vyplývající z pracovního poměru, které, při jejich nesplnění nebo nejednoznačném vymezení, s sebou nesou mnohé právní důsledky jak pro zaměstnance, tak pro zaměstnavatele.

Při vytváření PPM pro konkrétní pracovní pozici (funkci) by tedy měl být kladen důraz zejména na to, aby z jeho obsahu bylo oběma stranám vztahu (zaměstnavateli i zaměstnanci) zřejmé, co je obsahem sjednaného druhu práce a jaké povinnosti a kompetence z něj zaměstnanci plynou. Důležité je zmínit, že PPM není povinnou náležitostí pracovní smlouvy na rozdíl od prostého označení druhu práce, který musí být ze zákona v pracovní smlouvě uveden.

 

Tento článek je k dispozici pouze předplatitelům magazínu BeLean.
Předplatné

  50 Zobrazení

Automatizace lidských zdrojů

Automatizace lidských zdrojů – možná Vás jako první napadne, už zase automatizace, slyšíme o ní v automobilovém průmyslu, ve stavebnictví, různá pracovní místa už obstarávají plně automatizovaní roboti nebo stroje. Je to tak, žijeme v 21. století a nesmíme před tím zavírat oči. Ale nebojte se, téma automatizace v personalistice není nic odstrašujícího, ale naopak to může hodně zefektivnit personální práci, kterou se zabývají všechny malé i velké firmy. Umělá inteligence je běžnou součástí každodenního života a stále více se využívá i ve světě lidských zdrojů. Je ale hodně lidí, kteří se této změny obávají, např. náboráři jsou nervózní z představy, že jejich práci převezme robot. Není se čeho obávat.

 

Tento článek je k dispozici pouze předplatitelům magazínu BeLean.
Předplatné

  66 Zobrazení

Syndrom vyhoření - burn - out syndrom

Syndrom vyhoření (burn - out syndrom) – často o něm čteme, slyšíme, je to velké téma dnešní doby a týká se nás všech. Pokud si někdo říká, že tohle se ho rozhodně netýká, tak pozor na to, syndrom vyhoření se může týkat každého z nás a často je to dos...

  80 Zobrazení

Work life balance

Práce v našich životech hraje důležitou roli. V práci trávíme poměrně hodně času našeho života, je to zdroj obživy, ale také si zde plníme naše sny, cíle a chceme v práci zúročit to, co jsme se naučili, takže je pro nás důležité i ocenění za vynalože...

  75 Zobrazení

Víte, komu šéfujete a jak na to?

 

Tento článek je k dispozici pouze předplatitelům magazínu BeLean.
Předplatné

  79 Zobrazení

Odměňování zaměstnanců

Odměňování zaměstnanců je hodně aktuální a zásadní těma pro všechny zaměstnavatele i zaměstnance. Asi každý z nás chodí do práce nejen, proto, že ho to baví a někdy možná i nebaví, ale je to hlavně zdroj obživy a výdělku. Odměňování lidí je citlivé téma a hraje důležitou roli v jejich motivaci a celkové spokojenosti. Nastavení systému a zásad pro odměňování neodmyslitelně patří k celkové strategii firmy. To, jaký systém odměňování zaměstnanců nastavíte, se časem projeví také na pověsti zaměstnavatele – lidé si řeknou, zda si zaměstnanců vážíte a umíte ocenit jejich práci. Je mnoho lidí, kteří si uvědomují, že když jim jejich práce dává smysl a cítí se tam dobře, jsou skutečně spokojení a nějaká tisícovka navíc tuto skutečnost nezmění. Každý má ale hodnoty postavené jinak, má jinou finanční situaci, a tudíž jiné priority a podle toho se bude i rozhodovat. Motivace zaměstnanců se může měnit i v průběhu jejich věku podle toho, co zrovna ve svém životě řeší.

Systém odměňování zaměstnanců

Systém odměňování je dobré sepsat, například formou interní směrnice o odměňování nebo ještě lépe nakreslit a seznamovat s ní jak stávající zaměstnance, tak zaměstnance už před nástupem do společnosti nebo v období adaptace. Čím budou jednodušší pravidla odměňování, tím lépe. Systém by měl být transparentní a lehce pochopitelný pro každého. Můžete to využít už při náboru nových zaměstnanců, třeba inzeráty s viditelnou mzdou a popsanými benefity, které firma nabízí, jsou jednoznačně častěji zobrazované a mají daleko víc reakcí od případných uchazečů.

A důležitá otázka zní, co je cílem nastavení systému odměňování? Odpověď je jasná - chci získat kvalifikované pracovníky a udržet si je, chci motivovat své zaměstnance a zajistit jim spravedlivé mzdové ohodnocení a musím udržet celkový objem vyplácených mzdových prostředků v rozsahu, který neohrozí firmu.

 

Tento článek je k dispozici pouze předplatitelům magazínu BeLean.
Předplatné

  80 Zobrazení

Kariérní plány a práce s talenty

V moderní společnosti se požadavky na znalosti a dovednosti zaměstnanců neustále mění a vzdělávání se stává celoživotním procesem. Proto je důležité rozvíjet odborné znalosti svých zaměstnanců. Plány a programy vzdělávání vycházejí z kvalifikačních p...

  54 Zobrazení

Vzdělávání a rozvoj zaměstnanců

Několikrát jste už ode mě mohli číst, že zaměstnanci jsou důležitým bohatstvím a vzácným zdrojem firmy a je třeba o ně pečovat. To platí stoprocentně pro vzdělávání a rozvoj zaměstnanců. Myslím si, že žádný zaměstnavatel by nechtěl vést účetnictví ne...

  88 Zobrazení

Firemní kultura

Co je vlastně firemní kultura? Firemní kultura je soubor hodnot a toho, čemu lidé ve firmě věří, jak pracují, komunikují a jak se chovají uvnitř firmy i navenek. Můžeme ji přirovnat k osobnosti člověka. Stejně jako každý z nás je jedinečný i kultura ...

  163 Zobrazení

Hodnotící pohovor – proč dělat hodnotící pohovor?

Co je vlastně hodnotící pohovor? Hodnocení zaměstnanců patří k základním manažerským úkolům. Je nástrojem vedení, motivace a rozvoje pracovníků, prostředkem vzájemné komunikace mezi manažery a zaměstnanci i zdrojem jejich povzbuzení a inspirace. Obec...

  799 Zobrazení

Personální marketing

Taky máte někdy pocit, že sociální sítě, reklamy a různé kampaně takzvaně „hýbou světem"? Kdo nežije na sociálních sítích, jako by nebyl? V osobním životě je to volba každého z nás, ale je to tak, žijeme v 21. století, a pokud chce firma uspět, být k...

  209 Zobrazení

Ukončení pracovního poměru a význam výstupního pohovoru

Ukončení pracovního poměru je součástí zaměstnaneckého cyklu a určitě každý z nás už někdy v životě stál před rozhodnutím zůstat v zaměstnání nebo odejít. Také v roli vedoucího zaměstnance se dostáváte do situací, kdy musíte zvažovat, zda chcete ukon...

  128 Zobrazení

Adaptace nových zaměstnanců

Téma adaptace nových zaměstnanců je mi blízké, pamatuji si na nástupy třeba 50 zaměstnanců v jeden den a teď to vše stihnout, připravit, mluvit nahlas, zřetelně, říct vše a všem a vypadat děsně v pohodě.😊 Někdy to byl stres, ale začátek v nové f...

  169 Zobrazení

Lidské zdroje - nejcennější zdroj ve firmě

Krátký pohled do historie Zajímavá je otázka, kde se vůbec vzal pojem lidské zdroje a kdo může za toto označení? V 60. a 70. letech se zaměstnanost začala výrazně rozvíjet. Současně se vyvíjely personální techniky využívající teorie sociálních věd o ...

  87 Zobrazení

Výběr zaměstnanců - jak si vybrat správného člověka do firmy?

Co je výběrové řízení? Lidé jsou pro každou firmu jejím velkým bohatstvím a mohou se stát i hlavní konkurenční výhodou firmy, představují pro firmu ten nejcennější a zpravidla i nejdražší zdroj. Získávání a výběr zaměstnanců je klíčovou personální či...

  81 Zobrazení
Cron Job Starts