Máma jako zaměstnanec je pro mě v tuto chvíli aktuální téma, jelikož jsem sama na rodičovské dovolené s druhým dítětem. Když jsem byla bez dětí, řídila jsem si svůj život sama, v práci jsem byla, jak bylo potřeba, no a pak už bylo jen na mně, co budu...
V práci trávíme značnou část svého života, proto je velmi důležité, v jakém pracovním prostředí jsme. Je potřeba zpozornět, pokud se děsíte myšlenky na to, že zítra půjdete do práce. Ať už je na vině váš nepříjemný šéf, vysoká a nepřiměřená pra...
Popisy pracovních míst (dále jen PPM) – nejedná se jen o další papíry v šanonu, nemáme jich už tak dost? Chceme přeci snížit zbytečnou administrativu a s tím spojené papíry a dokumenty. Možná Vás napadají podobné dotazy a určitě je potřeba se zamyslet nad tím, jaké dokumenty jsou ve firmě důležité a co je opravdu jen zbytečná administrativa. Ze zákona není povinné, aby firma měla PPM, ale chtěla bych v tomto článku uvést několik příkladů, proč je pro zaměstnavatele důležité, aby PPM měl a jak mají vlastně vypadat.
Co je vlastně Popis pracovního místa - PPM?
PPM je dokument, který popisuje povinnosti, odpovědnosti, kvalifikace a dovednosti vyžadované pro konkrétní pracovní pozice ve firmě. Popis pracovního místa je důležitý dokument v rámci organizace a jejího řízení lidských zdrojů. Specifikace pracovních pozic, které uvedete, budou použity nejen k zveřejnění pracovního inzerátu, ale také k tomu, aby pomohly zaměstnancům porozumět jejich odpovědnosti a vyhodnotit pracovní výkon.
U nově příchozích zaměstnanců nebo u stávajících zaměstnanců, kteří byli přeřazeni na jiné pracovní místo, je PPM základem pro tvorbu Adaptačního procesu pro zaměstnance. U stávajících zaměstnanců jsou PPM důležitým dokumentem při hodnocení způsobilosti zaměstnanců a plánovaní jejich dalšího rozvoje.
Hlavní funkcí PPM je zejména jednoznačné vymezení pracovních povinností zaměstnance vyplývající z pracovního poměru, které, při jejich nesplnění nebo nejednoznačném vymezení, s sebou nesou mnohé právní důsledky jak pro zaměstnance, tak pro zaměstnavatele.
Při vytváření PPM pro konkrétní pracovní pozici (funkci) by tedy měl být kladen důraz zejména na to, aby z jeho obsahu bylo oběma stranám vztahu (zaměstnavateli i zaměstnanci) zřejmé, co je obsahem sjednaného druhu práce a jaké povinnosti a kompetence z něj zaměstnanci plynou. Důležité je zmínit, že PPM není povinnou náležitostí pracovní smlouvy na rozdíl od prostého označení druhu práce, který musí být ze zákona v pracovní smlouvě uveden.
Automatizace lidských zdrojů – možná Vás jako první napadne, už zase automatizace, slyšíme o ní v automobilovém průmyslu, ve stavebnictví, různá pracovní místa už obstarávají plně automatizovaní roboti nebo stroje. Je to tak, žijeme v 21. století a nesmíme před tím zavírat oči. Ale nebojte se, téma automatizace v personalistice není nic odstrašujícího, ale naopak to může hodně zefektivnit personální práci, kterou se zabývají všechny malé i velké firmy. Umělá inteligence je běžnou součástí každodenního života a stále více se využívá i ve světě lidských zdrojů. Je ale hodně lidí, kteří se této změny obávají, např. náboráři jsou nervózní z představy, že jejich práci převezme robot. Není se čeho obávat.
Syndrom vyhoření (burn - out syndrom) – často o něm čteme, slyšíme, je to velké téma dnešní doby a týká se nás všech. Pokud si někdo říká, že tohle se ho rozhodně netýká, tak pozor na to, syndrom vyhoření se může týkat každého z nás a často je to dos...
Práce v našich životech hraje důležitou roli. V práci trávíme poměrně hodně času našeho života, je to zdroj obživy, ale také si zde plníme naše sny, cíle a chceme v práci zúročit to, co jsme se naučili, takže je pro nás důležité i ocenění za vynalože...
Odměňování zaměstnanců je hodně aktuální a zásadní těma pro všechny zaměstnavatele i zaměstnance. Asi každý z nás chodí do práce nejen, proto, že ho to baví a někdy možná i nebaví, ale je to hlavně zdroj obživy a výdělku. Odměňování lidí je citlivé téma a hraje důležitou roli v jejich motivaci a celkové spokojenosti. Nastavení systému a zásad pro odměňování neodmyslitelně patří k celkové strategii firmy. To, jaký systém odměňování zaměstnanců nastavíte, se časem projeví také na pověsti zaměstnavatele – lidé si řeknou, zda si zaměstnanců vážíte a umíte ocenit jejich práci. Je mnoho lidí, kteří si uvědomují, že když jim jejich práce dává smysl a cítí se tam dobře, jsou skutečně spokojení a nějaká tisícovka navíc tuto skutečnost nezmění. Každý má ale hodnoty postavené jinak, má jinou finanční situaci, a tudíž jiné priority a podle toho se bude i rozhodovat. Motivace zaměstnanců se může měnit i v průběhu jejich věku podle toho, co zrovna ve svém životě řeší.
Systém odměňování zaměstnanců
Systém odměňování je dobré sepsat, například formou interní směrnice o odměňování nebo ještě lépe nakreslit a seznamovat s ní jak stávající zaměstnance, tak zaměstnance už před nástupem do společnosti nebo v období adaptace. Čím budou jednodušší pravidla odměňování, tím lépe. Systém by měl být transparentní a lehce pochopitelný pro každého. Můžete to využít už při náboru nových zaměstnanců, třeba inzeráty s viditelnou mzdou a popsanými benefity, které firma nabízí, jsou jednoznačně častěji zobrazované a mají daleko víc reakcí od případných uchazečů.
A důležitá otázka zní, co je cílem nastavení systému odměňování? Odpověď je jasná - chci získat kvalifikované pracovníky a udržet si je, chci motivovat své zaměstnance a zajistit jim spravedlivé mzdové ohodnocení a musím udržet celkový objem vyplácených mzdových prostředků v rozsahu, který neohrozí firmu.
V moderní společnosti se požadavky na znalosti a dovednosti zaměstnanců neustále mění a vzdělávání se stává celoživotním procesem. Proto je důležité rozvíjet odborné znalosti svých zaměstnanců. Plány a programy vzdělávání vycházejí z kvalifikačních p...
Několikrát jste už ode mě mohli číst, že zaměstnanci jsou důležitým bohatstvím a vzácným zdrojem firmy a je třeba o ně pečovat. To platí stoprocentně pro vzdělávání a rozvoj zaměstnanců. Myslím si, že žádný zaměstnavatel by nechtěl vést účetnictví ne...
Co je vlastně firemní kultura? Firemní kultura je soubor hodnot a toho, čemu lidé ve firmě věří, jak pracují, komunikují a jak se chovají uvnitř firmy i navenek. Můžeme ji přirovnat k osobnosti člověka. Stejně jako každý z nás je jedinečný i kultura ...
Co je vlastně hodnotící pohovor? Hodnocení zaměstnanců patří k základním manažerským úkolům. Je nástrojem vedení, motivace a rozvoje pracovníků, prostředkem vzájemné komunikace mezi manažery a zaměstnanci i zdrojem jejich povzbuzení a inspirace. Obec...
Taky máte někdy pocit, že sociální sítě, reklamy a různé kampaně takzvaně „hýbou světem"? Kdo nežije na sociálních sítích, jako by nebyl? V osobním životě je to volba každého z nás, ale je to tak, žijeme v 21. století, a pokud chce firma uspět, být k...
Ukončení pracovního poměru je součástí zaměstnaneckého cyklu a určitě každý z nás už někdy v životě stál před rozhodnutím zůstat v zaměstnání nebo odejít. Také v roli vedoucího zaměstnance se dostáváte do situací, kdy musíte zvažovat, zda chcete ukon...
Téma adaptace nových zaměstnanců je mi blízké, pamatuji si na nástupy třeba 50 zaměstnanců v jeden den a teď to vše stihnout, připravit, mluvit nahlas, zřetelně, říct vše a všem a vypadat děsně v pohodě.😊 Někdy to byl stres, ale začátek v nové f...
Krátký pohled do historie Zajímavá je otázka, kde se vůbec vzal pojem lidské zdroje a kdo může za toto označení? V 60. a 70. letech se zaměstnanost začala výrazně rozvíjet. Současně se vyvíjely personální techniky využívající teorie sociálních věd o ...
Co je výběrové řízení? Lidé jsou pro každou firmu jejím velkým bohatstvím a mohou se stát i hlavní konkurenční výhodou firmy, představují pro firmu ten nejcennější a zpravidla i nejdražší zdroj. Získávání a výběr zaměstnanců je klíčovou personální či...