Konsolidace zásilek
V minulých tématech jsme se věnovali druhům přepravy, umíme si tedy už docela dobře představit, jak logistika v tomto ohledu funguje, známe i úskalí a výhody jednotlivých druhů přeprav. Nyní zaměříme svoji pozornost nyní k tomu, co s tím souvisí. Velmi často se to v praxi využívá, možná o tom nemáme ani tušení. Řeč je o konsolidaci.
Co to tedy je konsolidace?
Představte si situaci, že jste výrobce určité komodity a máte od svého odběratele jasně definované požadavky na to, jak má vypadat jednotka, kterou mu máte v určitých termínech odesílat. Zároveň pracujete s nějakým výrobním plánem, který nemusí tak úplně korespondovat s tím, jak má vypadat kompletní dodávka pro tohoto zákazníka. V praxi se to tedy nejčastěji řeší tak, že jednotlivé části zakázky průběžně vyrábíte (v souladu se svým výrobním plánem) a pak tyto „části" tzv. zkonsolidujete do jedné (popř. více) kompletní zakázky / dodávky. Sníží se tím objem, hmotnost i náklady na přepravu v porovnání se situací, kdy byste odesílali jednotlivé části zákazníkovi samostatně.
Jak a kde konsolidace probíhá?
Takto jednoduše by se dal pro lepší pochopení popsat proces konsolidace. Obvykle probíhá v konsolidačních centrech, což zní vcelku honosně, ale prakticky to může také být (často) externí pracoviště, které je uzpůsobené pro přebalování, třídění a expedici zásilek a vyhovuje nám z logistického hlediska svou lokací. Pokud byste naopak byli v roli odběratele vy a chodili vám zásilky z USA, pak můžete využít konsolidační centrum v této zemi. Několik balíků vám tedy spojí do jednoho, který vám zašlou do ČR a vy tak ušetříte na poštovném.
Jaké podmínky musí být splněny, aby konsolidace byla efektivní?
Aby se nám konsolidace vyplatila a byla vůbec uskutečnitelná, pak jednotlivé zásilky musí:
- být kompatibilní svými rozměry, hmotností a způsobem balení;
- musí mít stejného příjemce (resp. adresu) a stejný způsob přepravy;
- musí být naskladněny na stejném místě (např. ve stejném konsolidačním centru).
Jaké jsou výhody a nevýhody konsolidace?
Vždy záleží na konkrétní situaci a potřebách zákazníka. Ty hlavní výhody jsme si víceméně definovali výše. Jedná se zejména o úsporu nákladů na přepravu, zároveň zjednodušení procesu sledování a doručování zásilky (máme jedno tracking number a jeden příjem zboží). V dnešní „zelené době" nesmíme opomenout i pozitivní dopad na životní prostředí snížením počtu zásilek / přeprav. Zároveň nám tento proces může usnadnit práci díky možnosti spojit zásilky z několika různých zdrojů do jedné dodávky.
Pokud se budeme bavit o nevýhodách, pak někdy při nejlepší vůli není možné splnit podmínky konsolidace např. stejný druh přepravy či kompatibilita rozměrů. Zároveň existují také určitá omezení ze strany přepravce (hmotnost / velikost výsledné zásilky). Musíme si také uvědomit, že konsolidací vzniká větší manipulace se zbožím (přebalování, kompletace, …), zvyšuje se tedy riziko poškození při těchto činnostech. Při čekání na zásilky se někdy prodlužuje doba doručení kompletní zásilky. To vše je třeba brát v potaz.
Konsolidovat či nikoliv?
Proces konsolidace by měl být co nejkratší, aby se minimalizovala možnost poškození či ztráty zásilek a zároveň byla zachována čerstvost či aktuálnost zboží. Ještě by nás u konkrétního konsolidačního centra mělo zajímat, jak často probíhá proces kompletace a rozvoz zásilek, přičemž bereme v potaz i vzdálenost tohoto centra od místa doručení.
Na závěr malá rekapitulace. Když budeme hledat to nejvhodnější konsolidační centrum, budeme vycházet z našich potřeb a pracovat s lokalitami, které budou pro nás ze všech zmiňovaných hledisek relevantní. Mějme každopádně na paměti, že vždy by měla být konsolidace zásilek levnější než odesílání jednotlivých balíků zvlášť.