Work life balance

Práce v našich životech hraje důležitou roli. V práci trávíme poměrně hodně času našeho života, je to zdroj obživy, ale také si zde plníme naše sny, cíle a chceme v práci zúročit to, co jsme se naučili, takže je pro nás důležité i ocenění za vynaloženou námahu.

V ideálním případě bychom asi všichni chtěli práci, která nás baví, nebo v ní alespoň vidíme smysl a zároveň máme i čas na sebe a rodinu. Bohužel dnešní doba je hodně náročná, zaměstnavatelé jsou zaměřeni na výkon a zároveň žijeme v technologicky vyspělém světě, což znamená, že nejenže v práci trávíme více času než bychom sami chtěli, ale takzvaně online jsme i po práci a stále čteme emaily, jsme na telefonu nebo sociálních sítích. To vše se podepisuje na naší celkové spokojenosti, psychickém a fyzickém zdraví, na pracovním výkonu, ale i na našich vztazích.

Jak najít ten správný balanc mezi pracovním a osobním životem?

Pojem work life balance lze definovat jako rovnováhu mezi pracovním a osobním životem člověka. Práci a peníze potřebujeme všichni, ať jsme mladí a bez závazků, a když máme rodinu, o to víc nás žene motor zodpovědnosti a zajištění rodiny. Firmy dnes bojují s negativním demografickým vývojem a s nedostatkem kvalifikované pracovní síly. Často se zapomíná, že zaměstnanci nejsou stroje, které za noc nahodí nový procesor a podají tak stejný výkon. Lidé pracují proto, aby mohli žít – ne opačně. Zaměstnavatel by si měl být vědom toho, že šťastný a spokojený zaměstnanec = růst produktivity. Pakliže pracovní povinnosti nepřiměřeně narušují soukromý život zaměstnanců, přispívají tím nepřímo k jeho zničení. Takže někdy je prostě třeba se zastavit a nastavit si svoje priority. Priority se během života každému člověku mění a vyvíjejí individuálně. Zatímco jeden zaměstnanec může klást velký důraz na záliby a zájmy, v současnosti se ovšem nezajímá o plánování rodiny, jiný může klást větší důraz právě na rodinu. Správně by se měl osobní a profesní život vzájemně doplňovat. Neexistuje univerzální recept, který by vám zaručil, že budete dosahovat stejné úrovně spokojenosti v práci i v soukromí.

Co mohu udělat „Já" pro nastavení správného work life balance?

  • Stanovte si priority a držte se jich. Pro každý den nebo týden si stanovte priority a seznam úkolů, které potřebujete splnit. Tvořte si plány, které dokážete opravdu dodržet. Rozhodněte se, kolik času chcete a potřebujete v práci strávit
  • Zkuste nedělat X úkolů najednou. Určitě to každý známe, že toho chceme zvládnout hodně najednou a jsme spíš vystresovaní než produktivní. Zavřete si emaily, vypněte mobil třeba jen na půl hodiny a věnujte se konkrétní činnosti, uvidíte, že se dokážete lépe soustředit a plnohodnotně se věnovat danému úkolu.
  • Plánujte si volný čas stejně jako práci a plánu se držte. Od určité denní doby odložte svůj pracovní telefon a prostě se věnujte jen sobě a rodině.
  • Mějte ve svém časovém harmonogramu rezervy, plánujte si drobné pauzy, nebudete mít pocit, že nestíháte a jedete z jedné akce do druhé.
  • Plánujte si a těšte se na dovolenou, občas je potřeba prostě změnit prostředí a někam vyrazit. Rozhodně si s sebou neberte notebooky a nemějte celou dobu zapnutý mobil, aby Vám mohly chodit emaily. Prostě vypněte.

Možná si říkáte, že to není tak jednoduché a že to prostě nejde. Ale jde! Třeba i postupně, nezapomeňte, že svoje zdraví máte jen jedno a čas strávený s rodinou a dětmi Vám nikdo nevrátí. A možná to zní drsně, ale všichni jsme nahraditelní, a pokud prostě vyhoříte nebo se složíte, firma si za Vás náhradu za chvíli najde, ale Vy žijete jen jednou.

Typy pro zaměstnavatele

Pokud chcete mít spokojené a produktivní zaměstnance, musíte s lidmi mluvit a hlavně o zaměstnancích přemýšlet jako o lidech a ne o strojích. Jedině tak budete mít motivované a spokojené zaměstnance, což se projeví i na pracovním výkonu. Zní to hrozně jednoduše, ale někdy se v tom množství práce a stresu prostě na osobní přístup zapomíná.

Jaké máte možnosti jako zaměstnavatel – flexibilní pracovní doba, home office, zkrácené úvazky pro ženy s malými dětmi, občasné mimopracovní aktivity se zaměstnanci, poukazy na sportovní aktivity či relaxaci, uspořádat rodinný den (den otevřených dveří), sick day.

Distribuce aneb Všechny cesty nevedou do Říma
Made in ... aneb Jak je to s původem zboží
 
Cron Job Starts